Logo of the Belgian Federal Authorities

Een paar feiten

De Vaste Nationale Cultuurpactcommissie heeft al meer dan 1500 klachten behandeld. Daarbij waren overheden van hoog tot laag betrokken. Maar de meeste dossiers gaan over beslissingen van gemeentebesturen.

Klachtenbehandeling

  • privépersonen (gebruikers van publieke openbare bibliotheken, …)
  • gebruikersgroeperingen
  • ideologische, filosofische en politieke strekkingen (politieke fractie in gemeenteraad, …)
  • cultuur- en sportverenigingen (vzw, voetbalclub, …)
  • overheidsinstellingen

Overheden:

  • federale overheden (behalve wetgevende)
  • de Franse, Vlaamse en Duitstalige gemeenschap
  • regeringen en ministers
  • provincies
  • gemeenten
  • interprovinciale en intercommunale organisaties
  • culturele commissies van het Brussels hoofdstedelijk gewest
  • instellingen van openbaar nut (VRT, RTBF,…) , culturele gemeentelijke vzw’s (culturele centra, gemeentelijke bibliotheken, … )

U kan dus geen klacht indienen tegen parlementen, privépersonen of privéorganisaties (particulier bedrijf, godsdienst,…)

Als men u weigert een gemeentelijke zaal te verhuren, terwijl het recht aan uw kant staat, kan u dus klacht indienen. Bij een privézaal kan dit niet.

Het Cultuurpact geldt voor alle culturele materies en instellingen die worden beheerd door de overheid (van federaal tot gemeentelijk niveau), behalve onderwijs, namelijk:

  • jeugdbeleid;
  • sportbeleid, lichamelijke opvoeding, openluchtleven;
  • cultuurbeleid: kunsten, toneel, film, bibliotheken, musea;
  • radio-omroep, televisie;
  • toerisme;
  • vrijetijdsbesteding;
  • permanente vorming;
  • vorming van navorsers;
  • cultureel patrimonium;
  • bescherming en luister van de taal;
  • culturele wetenschappelijke instellingen;
  • culturele animatie.

U heeft 60 dagen om klacht in te dienen, vanaf de dag waarop de beslissing die u betwist bekendgemaakt werd. Na 60 dagen is de klacht niet langer ontvankelijk.

  • Schrijf een brief waarin u de betwiste feiten kort uiteenzet
  • Vermeld uw contactgegevens
  • Onderteken uw brief
  • Verzend hem aangetekend met de post

        Postadres:

        Vaste Nationale Cultuurpactcommissie
        Hertogsstraat 4
        1000 Brussel

Schema-klachtenbehandeling
  1. U dient klacht in.
     
  2. Het secretariaat verwittigt de betrokken partijen en de voogdijoverheid dat de klacht is ontvangen.
     
  3. De Commissie neemt kennis van de klacht en onderzoekt de zaak:

De Commissie stuurt haar ambtenaren – de inspecteurs – ter plaatse, of zendt een aantal van haar leden.  Die nemen contact op met de
partijen en kunnen alle inlichtingen inwinnen en zich alle documenten laten voorleggen die zij voor het onderzoek nodig achten.  De Commissie kan ook besluiten tot het horen van getuigen.

De Commissie probeert in de eerste plaats een verzoening te bereiken.  De inspecteurs analyseren de klacht en praten met alle betrokkenen om een oplossing te vinden voor het probleem.
 

  1. De inspecteurs stellen uw klacht voor aan de leden van Cultuurpactcommissie.
     
  2. De Commissie brengt een advies uit:

Als een verzoening onhaalbaar is, brengt de Commissie een advies uit over de gegrondheid en de ontvankelijkheid van de zaak. Dit advies is met redenen omkleed en vermeldt welke bepalingen geschonden zijn. De Commissie kan in haar advies aanbevelingen opnemen die gelden voor de betrokken overheid en de voogdijoverheid.  Zij hebben tot doel het advies te doen naleven.

Adviezen worden uitgevaardigd tijdens een openbare zitting, die door alle belangstellenden bijgewoond kan worden.

Deze website gebruikt een cookie dat nodig is voor de goede werking ervan.